שחר מרקוס
מיצב וידיאו וצילום
בראשית הפרדסנות בארץ היו הריחות, המראות והפירות של הפרדסים חלק בלתי נפרד מהנוף ומן ההווי התרבותי הארץ-ישראלי. הפרדסים היו נושא שכיח לסיפורים, שירים וציורים מאת מיטב היוצרים המקומיים, ביניהם כאלה שהשתקעו בארץ זה מקרוב: ס. יזהר, דוד שמעוני, בנימין תמוז, נחום גוטמן, ואחרים.
עיסוקו של מרקוס בפרדסים קשור ישירות ברקע המשפחתי שלו. לאביו ולסבו היו פרדסים שהשתרעו על פני דונמים רבים במושבה לשעבר פתח תקווה. כבן למשפחת פרדסנים היה מטייל בפרדסים בימי ילדותו ואוכל מן התפוזים. לדברי מרקוס, כפי שמדברים על הבריכה שנגוזה, כך נגוז גם דור מגדלי התפוזים. ברבות הימים הופקעו פרדסי המשפחה על ידי עיריית פתח תקווה, ופני הנוף השתנו לבלי שוב: הפרדסים הוחלפו בבניינים ובכבישים – גורל שפקד את מרבית הפרדסים במושבות הוותיקות במרכז הארץ. דור בא ודור הולך, פניו משתנים על פי האופנות המתחדשות, וטכנולוגיות דוהרות קדימה, מוסיפות להתפתח ללא הפוגה.